|
Blog > Komentarze do wpisu
Organizacyjnie
Spotkanie w sprawie audycji - oprócz tego, że dyskusja na blogu, mam nadzieję, będzie trwała - planujemy we wtorek 18 marca o 18.30. Dacie radę dojechać? :-) Adres już znacie: Czerska 8/10, Warszawa, budynek Agory, w recepcji. Z uwag do komentarzy: Zastanówmy się tez, jakim hasłem chcemy promować Radioblox - czy tylko "Blogerzy przejmują radio"? Czy moze coś konkretniejszego? Temat audycji? czwartek, 13 marca 2008, mery
Komentarze
2008/03/14 06:56:30
Na 95% będę na spotkaniu.
Proponuję tytuł audycji "Blogerzy czy blagierzy. Prawda o polskiej blogosferze." Co do agendy audycji proponuję przedyskutować wątek finansowy blogowania, który w skrócie można zawrzeć w następujących punktach: 1. W przeważającej liczbie przypadków z samego blogowania nie da się wyżyć. 2. Wyjątkiem są blogi prowadzone na zamówienie mediów i działów marketingu. 3. Wyjątek stanowi też zapewne kilkunastu w Polsce i kilkuset na świecie blogerów, których wpisy czytają setki tysięcy ludzi. 4. W pozostałych przypadkach blogi są środkiem realizacji innych przedsięwzięć, które przynoszą dodatni wynik finansowy lub satysfakcję (w przypadku przedsięwzięć nie nastawionych na zysk). Niezależnie od tego, czy ktoś lubi pisać bloga, czy nie, jego prowadzenie jest raczej pośrednim, a nie bezpośrednim "kosztem uzyskania przychodów". 2008/03/14 12:19:19
A ja z kolei uważam, że wątek finansowy w ogóle nie powinien się pojawiać. Czy jest ktoś wśród nas, któ bloguje w nadziei na zysk finansowy? Toż całą wartością tej sfery internetu jest właśnie jej ideowość i niezależność (również w znaczeniu - nie płacą mi za to że piszę, nie jestem na garnuszku kogokolwiek za moimi plecami).
Zarówno motywacja blogerów jak i wartość dla czytelnika są zupełnie innej niż pieniężna natury. To jest właśnie to co odróżnia blogi od komercyjnych portali. W czasach wszechobecnych reklam to olbrzymia zaleta. 2008/03/14 14:54:16
@debergerac: I tu się różnimy. Moim zdaniem można wyróżnić 5 podstawowych kategorii blogerów:
1. Supergwiazdy żyjące z reklam zamieszczanych na marginesie bloga. 2. Autorzy blogów finansowanych przez koncerny medialne i firmy. 3. Ludzie traktujący blog jako wsparcie lub motor swojej podstawowej działalności, z której czerpią środki na swoje utrzymanie. 4. Ideowcy i hobbyści, o których piszesz (na przykład blogi ekologiczne). 5. Blogaski. Uważam, że kategoria 3 powinna być propagowana jako środek wyciągania z marazmu młodych ludzi. Wiem też, że w wielu przypadkach dochodzi do konwersji z kategorii 4 do kategorii 3. 2008/03/14 16:24:10
Niech i tak będzie, choć ja osobiście dzielę blogi na takie, które czytam i takie których nie czytam. I jeśli audycja ma słuzyć propagowaniu CZYTANIA blogów to bez bezpośredniego znaczenia są dochody blogera (z dokładnością do wiarygodności podawanych przez niego informacji i ocen w przypadku blogu "firmowego").
Osobiście (i zgadzam się, że egoistycznie ;)) uważam że blogosfera cierpi raczej na niedostatek czytelników niż blogerów. Dlatego promocję CZYTANIA stawiałbym wyżej niż promowanie pisania. 2008/03/14 22:55:41
Też wydaje mi się niemądre czynienie podstawowym sposobem kwalifikowania blogów finansowy aspekt ich funkcjonowania, czy też dokładniej - zarabianie na nich. Blogów w Polsce są miliony, a dochody przynosi jedynie garść z nich.
Te, które pisane są dla firm niekoniecznie - poza samą nazwą - cokolwiek łączy z "prawdziwymi" blogami - to po prostu coś na kształt artykułów czy audycji sponsorowanych. Audycja, którą mamy stworzyć, sponsorowaną - o ile wiem - nie jest. Powiedzmy więc coś, co dotyczy milionów ludzi, a nie jedynie garstki. 2008/03/15 00:11:22
Wydaje mi się, iż przedstawiając słuchaczom zjawisko blogosfery jako pewnej całości, powinniśmy wspomnieć o funkcjonowaniu również takich blogów, o których mówi Testeq - czyli stanowiących dla blogerów pewne źródło dochodu. Ale też uważam, że nie powinniśmy się na tym zbytnio koncentrować, a raczej potraktować to jako jeszcze jedną grupę czy też kategorię blogów, o których opowiadamy, i nie wyróżniać ich specjalnie spośród innych zjawisk, które chcemy przedstawić.
Inną kwestią jest to, jakiego słuchacza chcielibyśmy przyciągnąć do tej audycji. Mam podobne wrażenie co Debergerac, iż powinniśmy raczej zachęcić do czytania blogów i samego wejścia w blogosferę. Od tego słuchacze powinni zacząć, później mogą przejść do pisania i - jeśli zechcą podejmować tego typu działania - prób monetyzowania tego, co pisane przez nich blogi będą zawierać. Z drugiej strony jednak nie powinniśmy się zamykać na tych, którzy już w tym są, wiedzą co to blog i z czym wiąże się zjawisko blogosfery - dla nich również ta audycja powinna wnosić coś ciekawego czy nowatorskiego. Może więc warto znów powrócić do dyskusji na temat podziału audycji na części - jak możemy zorganizować agendę programu, by jak najpełniej, najsensowniej rozłożyć treści które chcemy zawrzeć oraz jak wyważyć całość, by nie wyszła nam audycja zbyt prozaiczna lub też zbyt specjalistyczna. 2008/03/15 07:31:13
debergerac pisze: "I jeśli audycja ma słuzyć propagowaniu CZYTANIA blogów to bez bezpośredniego znaczenia są dochody blogera"
Dotknąłeś sedna! Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy audycja ma dotyczyć głównie CZYTANIA, czy PISANIA blogów. Zastanówmy się nad tym! 2008/03/15 12:31:39
A ja mam taki apel - na razie bardziej formalny niż merytoryczny - żebyście podczas tego spotkania ustalili, w jaki sposób można się "zdalnie" włączyć w tworzenie audycji. I ew. uzyskali wsparcie techniczne dla osób, które chciałby się podjąć (współ)tworzenia nagrań poza studiem.
2008/03/15 14:08:38
@billbordowy: Piotrek Zorć takie wsparcie obiecał - to znaczy - telefony sa gotowe w każdej chwili, to bez problemu, natomiast jeśli ktoś spoza warszawy nie ma możliwości dojazdu zeby chociażby pożyczyć sprzet, to moze spróbowac nagrać materiał sam, a po przesłaniu do nas, Piotrek zmontuje go tak, aby został wykorzystany w studio.
2008/03/15 17:55:48
4. Ideowcy i hobbyści, o których piszesz (na przykład blogi ekologiczne)
Ad4 - Ekoblog, którego reprezentuję chętnie przyłączy się by zapełnić tę niszową działeczkę jaką jest proeko. Niestety spotkanie w Wawie niewykonalne natomiast reszta co do produkcji, przekazu podcastów jak najbardziej. Pozdrawiam i życzę powodzenia w przedsięwzięciu. 2008/03/16 14:24:41
uff, udało się dotrzeć już do Warszawy... na spotkaniu będę na pewno.
co do kwestii, czy mówić będziemy więcej o PISANIU bloga, czy o CZYTANIU blogów, to choćby z mojego punktu widzenia pierwszy wariant jest ciekawszy. blogerzy o blogowaniu, czy blogerzy o blogach - da się to z pewnością połączyć, i dojdzie do tego, ale zgadzam się z testeq, że warto obrać kierunek... 2008/03/16 16:00:36
Nie wiem czy moje rozumienie zagadnienia idzie w dobrą stronę, ale moim zdaniem kwestia mówienia o pisaniu bloga oraz o czytaniu blogów może i zapewne będzie do pewnego stopnia się nam zazębiać - mówiąc o pisaniu bloga jako pewnym procesie twórczym, mówimy też o blogerze i jego postrzeganiu pewnego wybranego przezeń odcinka rzeczywistości. W ten sposób niejako nawiązujemy do kwestii czytelnictwa,, przedstawiamy rozmaite rodzaje blogów, informując słuchacza audycji, iż decydując się na wejście w blogosferę może odnaleźć nie tylko blogaski, ale również interesujące dla niego treści, czyli de facto zachęcamy go do szukania i czytania blogów zgodnych z jego zainteresowaniami.
Mnie cały czas zastanawia inna sprawa: jak ma wyglądać "target" tej audycji? Do kogo przede wszystkim chcemy dotrzeć? Może spróbujemy zbudować całość tak, by była interesująca zarówno dla tych, którzy w blogosferze siedzą od dawna, jak i dla ludzi, którzy dotąd z blogami nie mieli do czynienia? Jak możemy / chcemy to osiągnąć? 2008/03/16 18:32:29
Mój target audycji, to ludzie, którzy "chcieliby, a boją się". Myślę, że warto przekazać słuchaczom, że:
1. Od strony technicznej zacząć blogować jest bardzo łatwo. 2. Od strony merytorycznej blogować nie jest łatwo, jeśli nie ma się niczego do powiedzenia. 3. Od strony praktycznej blogowanie wymaga dużej dyscypliny i odpowiedzialności - szczególnie, gdy blog staje się popularny i zaczyna być źródłem wiedzy (a nawet wirtualnym przyjacielem) dla czytelników. 3. Bezpośrednio z blogowania nie da się żyć, ale blogowanie może wspomóc realizację własnych marzeń i zamierzeń. 2008/03/17 00:10:39
Może jestem monotematyczny, ale uważam, że wychodząc Radiem poza własny ogródek bloxa powinniśmy przede wszystkim dotrzeć do tych wszytskich, którzy nie mają pojęcia co to jest blog. Ci, którzy piszą blogi, lepiej lub gorzej orientują się w tym świecie, a ich ewentualna niewiedza pochodzi jedynie od lenistwa.
Natomiast naszym celem powinno być rozpropagowanie blogowania jako spsosobu na nudę, a nawet życie. NAmówienie ludzi do blogowania i skierowania tgo strumienia na portal blox.pl. Przy okazji namawiania można właśnie pokazać jak wygląd świat blogów dla tych którzy nie mają o tym pojęcia. PS Niestety nie mam możliwości być przy spotkaniu, ale proszę wziąć pod uwagę moją opinię. W tej chwili pracuję nad możliwością zgrania sondy ulicznej na temat: "Co to jest blog?" ale nie obiecuję, że się uda. Jak tylko by się udało to prześlę do ewentualnego wykorzystania. 2008/03/17 06:51:46
Chętnie włączyłbym do dyskusji autorów blogów roku - na przykład Andrzeja Szewczyka ( waldemar.blox.pl/html ).
2008/03/17 14:56:02
Wydaje mi się, że Testeq zaczął ciekawy wątek - warto zastanowić się z kim chcielibyśmy porozmawiać. Andrzej Szewczyk to ciekawy pomysł, sądzę iż w ogóle dobierając rozmówców powinniśmy patrzeć na to pod kątem różnorodności tematycznej blogów, ich wyprofilowania, tak by pokazać, iż są blogi-pamiętniki, blogi biznesowe, kulturalne, muzyczne, informatyczne, ekologiczne itd. itp. Tak by pokazać jakie są blogi i ich autorzy, jakie są ich pobudki i co daje im blogowanie (Polarny dobrze to ujął - blogowaniu przyświeca jakiś cel, więc możemy pokazać ludziom, którzy nie interesują się blogami, co czerpiemy jako twórcy z faktu, iż piszemy nasze blogi).
Moglibyśmy też na przykład porozmawiać z Debergerac'iem, Eskey'em czy Szymonem na temat nie tylko informatycznej tematyki ich blogów, ale także ich prac i społecznego zaangażowania w rozwój bloxa jako platformy do blogowania. Podobne pytania możemy także zadać twórcom szablonów. To tylko jeden przykład kierunku, w jakim możemy pójść, aby audycja była interesująca nie tylko dla nowicjusza, ale też dla kogoś, kto już jest w blogosferze i korzysta z ze skryptów czy szablonów przygotowanych przez innych blogowiczów. Z kolei dla słuchacza, który nigdy w życiu nie widział bloga na oczy, będzie to przykład, iż blogosfera to pewna społeczność, a nie zbiór zindywidualizowanych jednostek. 2008/03/17 14:58:21
@ Debergerac
Trochę się rozpędziłem z tą informatyczną tematyką Twojego bloga, bo zakres jest przecież znacznie szerszy - uznajmy to za pewien "skrót myślowy" :) 2008/03/17 21:07:23
RKDEEY: chciałem dodać :), że są blogi wielowątkowe, jak mój, które trudno gdziekolwiek sklasyfikować :)
Fajnie to wszytsko przedstawić o czym mówisz i otych rzmowach, ale obawiam się, że audycja nie jest z gumy :))). Myślę, że mając tyle różnych prpozycji, zasiadając na spotkaniu wybierzecie odpowiednią opcję w której kierunku pójdzie cała audycja. Nie zgadzam się z jednym, aby audycja była dla wszystkich. Mam dziwne skojarzenie, które posiadłem z czasów socjalistycznych, że jak coś jest dla wszystkich to nie jest dla nikgo. A więc zadowolenie zarówno blogerów jak i tych co z blogowaniem nie mają nic wspólnego będzie baaaardzo trdune, bo jeszcze się nie urodził kto by wszytskim dogodził. Proponuję więc skierować się ku którejś konkretnej grupie słuchaczy. 2008/03/17 21:58:01
@ Polarny
Masz rację, wielowątkowe blogi również są, mea culpa :) Jeśli chodzi o rozmowy, to mam świadomość ograniczeń czasowych, to był jedynie przykład jak można by podejść do pewnego wybranego zagadnienia. Mnie to interesuje, ale nie upieram się przecież, że musimy do tego nawiązać :) Opcji rzeczywiście mamy wiele i myślę, że z pewnością uda nam się jakoś te wszystkie koncepcje pogodzić. A przynajmniej wybrać te, które wydadzą się nam najistotniejsze. Co do "targetu" - wciąż się nad tym zastanawiam. W sumie skoro wchodzimy do radia po raz pierwszy, to byłoby chyba sensowniej wyjść w kierunku słuchacza, który - gdyby nie ta audycja - nie zacząłby nawet zastanawiać się nad zagadnieniem bloga, blogowania czy blogosfery. Zaś co do łączenia, to dobrze by było tak ułożyć audycję, aby również ci, którzy wiedzą o co chodzi, z ciekawością posłuchali co mamy do powiedzenia. 2008/03/18 14:13:27
Może się mylę, ale wydaje mi się, że słuchaczom TokFM nie trzeba bardzo szczegółowo tłumaczyć, co zacz te całe blogi. Detaliczne rozważania na temat społeczności Blox (ulepszenia, skrypty, szablony) są chyba z drugiej strony już zbyt hermetyczne. Kto wie o co chodzi, nie musiałby słuchać tej audycji. Kto nie wie, i tak za wiele by się z niej nie dowiedział.
Więc opowiedzmy o blogach-instytucjach, o blogach-mediach, o podcastach i vlogach, ale może też np. o sieciowym radio i tv, webisodes (choćby najsłynniejszym ostatnio sitkomie We Need Girlfriends), może i o netlabelach, print-on-demand (dzięki czemu można sobie wydać własną książkę) itd. Innymi słowy, nie tyle o samych blogach, ile o całej rewolucji medialnej, i o udostępnieniu niesamowitych narzędzi masom kreatywnych ludzi. Na ile się da pokazując przykłady z polskiego gruntu. W ten sposób bezboleśnie przybliżamy słuchaczom blogi, możemy porozmawiać z ciekawymi ludźmi, i mamy temat jednocześnie ciekawy, spójny i ujmowalny w 50-minutowych ramach audycji. A z zupełnie innej beczki możemy trochę opóźnić rozpoczęcie spotkania? Choćby o 15 minut? 2008/03/18 17:50:16
Z ciekawostek: TokFM w zeszłym tygodniu zrobiło już "test blogowy". Natknąłem się na audycję o stanikach, w której uczestniczyły koleżanki ze "Stanikomanii". Temat blogu jako takiego czy technologii był tam przedstawiany bardzo ubogo, natomiast audycja skoncentrowała się na zawartości i na funkcjach społecznościowych. Dzięki temu była dla przeciętnego słuchacza (zwłaszcza obdarzonego piersiami) - ciekawa.
Dotykanie technikalii bym odradzał. Można o tym napomknąć ale sporo osób na dźwięk słowa "skrypt" lub "CSS" się wyłączy. Przecież nawet wielu bloggerom te pojęcia nic nie mówią (wiem bo niekiedy doradzam). Więc IMHO powinno się ten czas podzielić z jednej strony pomiędzy prezentację zawartości (ze szczególnym uwzględnieniem jej różnorodności i poziomu merytorycznego) a drugą część można poświęcić społeczności bloxa, bloggerom i blogowaniu jako takiemu (czyli zrobić sobie fajną laurkę ;)). Ale zacząć od korzyści dla zwykłego zjadacza Internetu, żeby nie poczuł się jak akwarysta wśród filatelistów ;) 2008/03/18 17:52:23
@rkdeey
Uznajmy za skrót myślowy :) Sam się czasem zastanawiam czy nie za szeroko jest... 2008/03/18 22:51:09
@ Debergerac
Krótko, bo idę spać, jutro postaram się więcej napisać, kiedy przetrawię nasze dzisiejsze rozważania. Za szeroko czy nie, sam kreujesz swojego bloga i decydujesz, co w nim zawierasz - to Twoja wizja, piszesz o tym co dla Ciebie istotne. A jak masz wątpliwości, zawsze możesz założyć drugiego bloga :) 2008/03/19 07:52:13
Chciałabym zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz.
Radioblox jak sama nazwa wskazuje ze wskazaniem na Blox, zatem nie warto silić się na dorównanie innym stacjom radiowym, z którymi nie mamy co oczywista, nawet z promocją żadnych szans. Myślę, że tak jak harry mówi, jeśli jest coś dla wszystkich etc Zatem warto skupić się najpierw na odbiorcy bloxowym, którego jest tu przecież niemała rzesza. Rozmawiając ciekawie o naszych wewnętrznych sprawach, z pasją, zaangażowaniem, polotem, humorem, szczerze - mamy szansę zainteresować portalem obcych. Nie odwrotnie, bo a kogóż to obchodzi np kim jest Kominek? A tu i owszem, każdy by chętnie posłuchał wywiadu z nim. Połowa z miłości do swego guru, druga połowa by się przekonać jaki jest denny. Ja już jestem po takiej bodajże londyńskiej audycji i powiem szczerze - in plus mocno zaskoczona. Polecam zatem - mój typ Kominek. 2008/03/19 08:03:48
Z wymienionych przed redkeya osób godnych "przesłuchania" mogę załatwić obszerny wywiad ze skromną panią stroniącą od fleszy, kamer, jupiterów - z taishą.
No chyba, że stawiacie na świeżynki ale ja a w tym przypadku widzę dwie smaczne pieczenie - umiejętności i... staż bloxowy. Kto pamięta jak było na początku? Jakie były początki Bloxa? 2008/03/19 12:18:54
Minął termi rozmów. Czekam więc na nowa notkę zwypracowanymi decyzjami i programem ramowym.
2008/03/19 13:04:17
harry122 pisze: "Minął termi rozmów."
Dla kogo minął, dla tego minął - u nas impreza trwa w najlepsze. 2008/03/19 18:55:00
No właśnie, też chętnie poczytałbym wnioski, do których doszliście. I dowiedział się, jakie są szanse na realne włączenie do audycji ludzi spoza Warszawy.
2008/03/19 21:36:24
@rkdeey: dzięki, moi rodzice jakiś czas temu też stwierdzili, że to może być ciekawy pomysł :)
|
|
Co do tematu audycji, to jak widać wciąż pracujemy nad koncepcją i sądzę, że hasła "wyjdą nam" same podczas dyskusji, gdy już zaczniemy dokonywać ostatecznych ustaleń.